Nasz System Wartości
Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż.
Janusz Korczak
Wartości nie są czymś oczywistym. Nie rodzimy się ze znajomością kierowania nimi. Dlatego czymś ważnym jest zapewnienie wszystkim dzieciom warunków do uczenia się wartości, by miały szansę żyć w zgodzie z nimi.
Wartości wynosimy przede wszystkim z domu, a przedszkole jest miejscem, które powinno wspierać rodziców przy ich wprowadzaniu, rozszerzaniu i utrwalaniu.
W przedszkolu dzieci stają się częścią społeczności. Tutaj uczą się przestrzegać zasad, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasne i jednoznaczne oraz dostosowane do wieku i etapu rozwoju dziecka.
System Wartości Przedszkola nr 64 powstał z myślą o potrzebach naszych przedszkolaków, aby usystematyzować pracę wychowawczą prowadzoną w placówce.
Z wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają duży wpływ na podejmowanie decyzji w późniejszym wieku.
W naszym przedszkolu za najważniejsze wartości uznano:
-BEZPIECZEŃSTWO
-ZGODA W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ
-KOLEŻEŃSTWO
-KULTURA BYCIA
-RODZINA
-ZDROWIE
BEZPIECZEŃSTWO
Jestem bezpieczny, bo…
-jestem w pełni akceptowany przez inne osoby,
-nie krępuję się prosić o pomoc, gdy czuję się zagrożony,
-przestrzegam zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola,
-przestrzegam zasad bezpieczeństwa poza terenem przedszkola,
-informuję panie o swoim samopoczuciu, przemyśleniach ,bez obaw o narażenie się na wyśmianie i zbagatelizowanie problemu,
ZGODA W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ
Umiem funkcjonować w grupie, bo…
-przestrzegam zawartych umów i reguł,
-bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym,
-unikam krzyku i konfliktów,
-umiem czekać na swoją kolej,
-umiem pogodzić się z porażką (umiem przegrywać),
-nie kłamię.
-akceptuję odmienność innych (np. niepełnosprawnych ,innego pochodzenia),
-umiem szanować wspólną własność,
-sumiennie i dokładnie wypełniam obowiązki dyżurnego.
-zwracam się z problemem do nauczyciela,
KOLEŻEŃSTWO
Jestem koleżeński, bo…
-nie wyśmiewam się z kolegi i koleżanki,
-nie wyrządzam krzywdy innym, nie biję,
-pomagam młodszym i mniej sprawnym,
-dzielę się z innymi tym co mam,
-szanuję cudzą własność,
KULTURA
Jestem kulturalny, bo…
-używam form grzecznościowych : proszę, dziękuję, przepraszam.
-pamiętam o zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań: dzień dobry, do widzenia,
-okazuję szacunek dorosłym osobom,
-jestem miły dla innych,
-dbam o porządek wokół siebie (nie śmiecę, sprzątam po zabawie i pracy),
-umiem słuchać innych i nie przeszkadzać w trakcie rozmów (kultura słuchania),
RODZINA
Szanuję swoją rodzinę, bo…
-pamiętam o uroczystościach rodzinnych,
-szanuję członków swojej rodziny,
-okazuję swoje uczucia rodzinie,
-znam pracę zawodową rodziców,
ZDROWIE
Dbam o swoje zdrowie, bo…
-dbam o swoje zmysły i higienę układu nerwowego,
-biorę udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach.
-doskonalę nawyki higieniczne,
-zdrowo się odżywiam,
-ubieram się stosownie do pory roku,
PATRIOTYZM
Jestem dobrym Polakiem, bo…
-znam i szanuję symbole narodowe: godło, flagę, hymn,
-znam sylwetki słynnych Polaków,
-znam swoją miejscowość: herb, zabytki, ciekawe miejsca,
-poznaję kulturę i tradycje swojego regionu,