
Poniżej podajemy przykład ćwiczeń ortofonicznych z zastosowaniem wiersza B.Szelągowskiej „Ptasie trele”.
Proszę przeczytać dziecku tekst i zapytać: Czym zajmowały się ptaki?, następnie powtórzyć wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu: Fiu,fiu,fiu,fi,fi,fi ! Jakie piękne dni.
„Ptasie trele”
Znów nastała wiosna !
Ptaki nadlatują.
A co będą robić?
Gniazda pobudują.
Fiu,fiu,fiu,fi,fi,fi !
Jakie piękne dni.
Na drzewach wysoko
albo w trawie – nisko.
Tak by do swych piskląt
zawsze miały nisko.
Fiu,fiu,fiu,fi,fi,fi !
Jakie piękne dni.
Gdy skończą budować,
jajeczka w nich złożą.
By było im ciepło,
na nich się położą.
Fiu,fiu,fiu,fi,fi,fi !
Jakie piękne dni.
Wykluły się wreszcie
z jajeczek pisklęta
i każdy maluszek
te trele pamięta.
Fiu,fiu,fiu,fi,fi,fi !
Jakie piękne dni.
Improwizacja ruchowa do wiersza :
1. Rodzic recytuje wiersz,a dziecko pokazuje ruchem jego treść: przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiadywanie jajek. Powtarza sylaby, dbając o prawidłowe artykułowanie głosek.
2. Ćwiczenie słuchu fonematycznego do głoski….. f…..
Rodzic podaje przykłady słów, a dziecko ma za zadanie klasnąć, gdy usłyszy słowo z głoską …f… na początku. Bawimy się z dziećmi wykorzystując również inne głoski.
Przykładowe słowa:autobus, foka, kompot, farby, figury, pędzel, woda, flaga itp.
Zapraszamy do zabawy.