
Oddech będący naturalnym odruchem człowieka, wpływa na jego całościowy rozwój i funkcjonowanie. Oddziałuje również na prawidłowe ukształtowanie i motorykę aparatu artykulacyjnego. Dziecko oddychające ustnym torem oddechowym narażone jest na: Niedostateczne dotlenienie organizmu.
Jedną z konsekwencji może być osłabiona koncentracja uwagi, rozkojarzenie, szereg poznawczych trudności. Częstsze infekcje górnych dróg oddechowych;
Wiotkość mięśni warg i policzków Poprzez często otwartą buzie, zmienia się kształt twarzy – staje się pociągła, warga dolna duża, opuszczone kąciki warg, opuszczone zewnętrzne kąciki oczu;
Pojawiają się wady zgryzu !!! Prawidłową pozycją spoczynkową języka każdego z nas jest uniesienie go ku górze do podniebienia w czasie gdy mamy zamkniętą buzię, kiedy śpimy. U dzieci oddychających torem ustnym często współwystępuje zła pozycja spoczynkowa języka. Język leżący na dnie jamy ustnej powoduje zwężenie się górnego łuku dziąsłowego co powoduje stłoczenie zębów, podniebienie staje się wysokie – gotyckie;
Wady wymowy !!! np. seplenienie międzyzębowe;
Skrócone wędzidełko językowe również może przyczynić się do nieprawidłowego oddychania torem ustnym. Skrócone wędzidełko językowe to uwięziony język. Uwięziony język to niemożność prawidłowej artykulacji głosek które wymagają pionizacji języka – odpowiedniego uniesienia go np. przy głoskach sz, ż, cz, dż, l, r;
Zaburzenia płynności mowy – niewłaściwe fazy oddechowe. Ćwiczenia oddechowe należą do podstawowych technik wykorzystywanych w terapii logopedycznej w zaburzeniach różnego typu Istnieje grupa ćwiczeń oddechowych uniwersalnych JEDNAK przy ich doborze należy kierować się indywidualnymi potrzebami pacjenta. W ostatnim czasie na zajęciach logopedycznych pracowaliśmy nad: Prawidłowym torem oddechowym (wdech nosem i wydech/dmuchnięcie ustami);
Wzmacnianiem mięśni twarzoczaszki – mięsień okrężny warg, grupy mięśni policzków;
Aktywizacją pracy całej klatki piersiowej – przepony;
Wydłużaliśmy fazę wydechową;
Prawidłowym przepływem powietrza przez zbliżone górne i dolne zęby do realizacji głosek syczących s,z,c,dz;
Usprawniliśmy motorykę, koordynację ruchową.
Logopeda K.Bochnacka