Jump to content

Logopeda radzi – „Wpływ oddychania na rozwój człowieka”

10 stycznia 2023

Oddech będący naturalnym odruchem człowieka, wpływa na jego całościowy rozwój i funkcjonowanie. Oddziałuje również na prawidłowe ukształtowanie i motorykę aparatu artykulacyjnego. Dziecko oddychające ustnym torem oddechowym narażone jest na: 🌿Niedostateczne dotlenienie organizmu.

Jedną z konsekwencji może być osłabiona koncentracja uwagi, rozkojarzenie, szereg poznawczych trudności. 🌿Częstsze infekcje górnych dróg oddechowych; 🌿Wiotkość mięśni warg i policzków Poprzez często otwartą buzie, zmienia się kształt twarzy – staje się pociągła, warga dolna duża, opuszczone kąciki warg, opuszczone zewnętrzne kąciki oczu; 🌿Pojawiają się wady zgryzu !!! Prawidłową pozycją spoczynkową języka każdego z nas jest uniesienie go ku górze do podniebienia w czasie gdy mamy zamkniętą buzię, kiedy śpimy. U dzieci oddychających torem ustnym często współwystępuje zła pozycja spoczynkowa języka. Język leżący na dnie jamy ustnej powoduje zwężenie się górnego łuku dziąsłowego co powoduje stłoczenie zębów, podniebienie staje się wysokie – gotyckie; 🌿Wady wymowy !!! np. seplenienie międzyzębowe; 🌿Skrócone wędzidełko językowe również może przyczynić się do nieprawidłowego oddychania torem ustnym. Skrócone wędzidełko językowe to uwięziony język. Uwięziony język to niemożność prawidłowej artykulacji głosek które wymagają pionizacji języka – odpowiedniego uniesienia go np. przy głoskach sz, ż, cz, dż, l, r; 🌿

Zaburzenia płynności mowy – niewłaściwe fazy oddechowe. Ćwiczenia oddechowe należą do podstawowych technik wykorzystywanych w terapii logopedycznej w zaburzeniach różnego typu Istnieje grupa ćwiczeń oddechowych uniwersalnych JEDNAK przy ich doborze należy kierować się indywidualnymi potrzebami pacjenta. W ostatnim czasie na zajęciach logopedycznych pracowaliśmy nad: 👃Prawidłowym torem oddechowym (wdech nosem i wydech/dmuchnięcie ustami); 💪Wzmacnianiem mięśni twarzoczaszki – mięsień okrężny warg, grupy mięśni policzków; 🧘Aktywizacją pracy całej klatki piersiowej – przepony; 🗣️ Wydłużaliśmy fazę wydechową; 😁 Prawidłowym przepływem powietrza przez zbliżone górne i dolne zęby do realizacji głosek syczących s,z,c,dz; 🖐️Usprawniliśmy motorykę, koordynację ruchową.

Logopeda K.Bochnacka

Nasze Grupy

Elfy

Elfy

Grupa I - dzieci 3 letnie
Panie: Dyrektor Jolanta Januszkiewicz, Aleksandra Wis

Grupa Elfy
Chochliki

Chochliki

Grupa II - dzieci 3-4 letnie
Panie: Maria Lipiec, Wioleta Flis

Grupa Chochliki
Świetliki

Świetliki

Grupa III - dzieci 4 i 5 letnie
Panie: Anna Wójcik, Klaudia Lesińska

Grupa Świetliki
Skrzaty

Skrzaty

Grupa IV - dzieci 5 letnie
Panie: Marta Szewczyk, Jolanta Szot

Grupa Skrzaty
Wodniki

Wodniki

Grupa V - dzieci 5 i 6 letnie
Pani: Krystyna Bochnacka, Anna Szafraniec

Grupa Wodniki